19 Şubat 2012 Pazar

Dom Kyrka Forum - Utställning

Utställning ska uppvisas i Dom Kyrkans Forum i lund den 25 Februari
 

Boklördag i Lund


Den 25 februari är det dags för andra upplagan av Boklördag i Lund. Då kommer Christina Spännar och Mohammad Gulchin till Domkyrkoforum för att berätta om projektet Som broar över mörka vatten.

”Vi körde mot staden i bil. Staden som jag sedan ångrade att jag följde med till. När vi kom nära en bro, hördes ett ljud som jag inte kunde förstå vad det var för något. I den sekunden blev allt svart. Vid den händelsen förlorade jag min farbror och jag blev själv mycket skadad. Mitt ben fungerar fortfarande inte.” (Mohammad P)

Varje år kommer över 2000 ensamma barn och ungdomar till Sverige för att söka asyl. Var och en har sin egen historia men också en gemensam - att bryta upp från det välkända och försöka finna sig till rätta i det okända. Där emellan finns det en berättelse som handlar om resan mellan där och här, mellan då och nu. Språkliga barriärer och bristande nyfikenhet i en välmenande, ovetande omvärld har bidragit till att dessa historier inte berättats. I projektet Som broar över mörka vatten har en grupp afghanska ungdomar emellertid i bild och ord dokumenterat resan mellan hemlandet och Sverige.

När: lördagen 25 februari 2012, kl. 12.00
Var: Domkyrkoforum Lund
Fri entré! Varmt välkomna!

Boklördag arrangeras i samarbete mellan Celanders förlag och Folkuniversitetet i Lund.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder